null PKS:n ohjeistus lisämaksuajan saamiseksi sähkölaskulle

Uutinen

PKS:n ohjeistus lisämaksuajan saamiseksi sähkölaskulle

13.9.2022

  1. Riittävän aikainen yhteydenotto pidemmän maksuajan saamiseksi
  • Asiakkaiden on tärkeää ottaa yhteyttä Ropo Capitaliin ennen eräpäivää maksusuunnitelman tekemistä varten. Jos yhteydenotto tulee eräpäivän jälkeen, niin maksuajan myöntäminen on jo myöhäistä, koska saatavat ovat jo erääntyneet.
  1. Tapauskohtainen selvitys maksuvalmiustilanteesta (tukien yms. maksuaikataulut), kun kuukauden lisäaika ei välttämättä riitä
  • Asiakkaan tulee tuoda esille tilanteensa Ropo Capitalille yhteydenotossa – eräpäivän siirron lisäksi on mahdollista jakaa lasku eriin ja sopia joustoista.
  • Asiasta on tiedotettu Robo Capitalille PKS:n toimesta. Mikäli asiasta on epätietoisuutta asiakaspalvelussa, heitä voi pyytää tarkistamaan asian PKS:ltä.
  1. Selkeä päivämäärä ja ennakkovaroitus sähköjen katkeamisesta, jos maksuja ei saada hoidettua jatkoajan puitteissa
  • Asiakkaalla on laskun kautta selkeä tieto katkaisupäivämäärästä. Perintäprosessi menee näin:
    • maksumuistutus lähetetään 5-7 pv laskun eräpäivän jälkeen (maksumuistutuksella on maksuaikaa 7 päivää)
    • maksuvaatimus lähetetään 7 pv maksumuistutuksen eräpäivän jälkeen (maksuvaatimuksella on maksuaikaa 7 päivää)
    • katkaisuvaroitus lähetetään 3 pv kuluttua maksuvaatimuksen eräpäivän jälkeen (katkaisuvaroituksella on maksuaikaa 14 päivää)
      • talviaikana (1.11.–31.3. välisenä aikana) katkaisuvaroitus lähetetään aikaisintaan 3 kk 2 vk ja 2 pv laskun alkuperäisen eräpäivän jälkeen
    • katkaisuvaroituksella on eräpäivä mihin mennessä se on maksettava välttyäkseen sähköjen katkaisemiselta
  • jos asiakas ei noudata sovittua maksusuunnitelmaa, erääntyneet saatavat tulevat maksuun heti. Jos asiakas ei pysty maksamaan laskujaan sovitun maksusuunnitelman mukaan, hänen pitää olla välittömästi yhteydessä Ropo Capitaliin ja sopia etenemistä

 Jos sinulla on kysyttävää PKS:n laskuista, niin ota yhteyttä

  • PKS:n laskun sisältöön ja sopimuksiin liittyvistä asioista:
    Asiakaspalvelu puh. 013 2663 100, asiakaspalvelu@pks.fi, ma-to klo 8-18, pe klo 9-18
  • PKS:n laskun maksamiseen ja maksuaikaan liittyvistä asioista:
    Maksuneuvonta puh. 09 2315 0442, www.ropo-online.fi, ma-pe klo 8-20, la 10-15